تحقیقات سلولی امید به درمان دیابت را افزایش داد

17ژانویه 2020 - تحقیقات جدید نشان می دهد که یک سلول درمانی جدید برای تقویت پیوند جزایر می تواند- بدون نیاز به پیوندهای متعدد سلولهای تولید کننده ی انسولین یا تزریق منظم انسولین-، به حفظ سطح قند خون طبیعی در دیابت نوع 1 کمک کند.

در دیابت نوع 1 سلول های تولید کننده انسولین لوزالمعده از بین می روند. تزریق انسولین برای حفظ سلامت این افراد ضروری است اما کنترل سطح قند خون این افراد دشوار است. توصیه فعلی برای مبتلایان به دیابت نوع 1، که از افت شدید و خطرناک قند خون خود باخبر نمی شوند، پیوند جزایر لانگرهانس( بخشی از لوزالمعده که تولید کننده ی انسولین است) می باشد.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که پیوند ترکیبی از جزایر همراه با سلول های بافت همبند یافت شده در بند ناف - معروف به سلول های استروما - می تواند به طور بالقوه تعداد لوزالمعده های مورد نیاز برای این روش را کاهش دهد.

موشهایی که ترکیب سلولهای جزایر- استرومائی را دریافت کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که تنها سلولهای جزایر را دریافت کرده بودند، کنترل قند خون بهتری داشته و شواهد کمتری از رد پیوند جزایر پس از هفت هفته را نشان دادند.

لوزالمعده های اهدا شده

برای پیوند جزایر به انسان، به بیش از دو لوزالمعده ی اهدا شده، که بسیار کمیاب هستند، اغلب نیاز داریم زیرا جزایر ممکن است توسط سیستم ایمنی فرد رد شوند و از سوی دیگر تشکیل رگهای خونی جدید آهسته است.

بنابراین چندین پیوند جزایر بهمراه استفاده از داروهای ضد رد پیوند برای كنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 لازم است. دانشمندان دانشگاه ادینبورگ امیدوارند که یافته های آنها بتواند راهی برای غلبه بر این مشکلات باشد.

پیوند سلول

محققان دریافتند که جزایر همراه با سلولهای استروما، با موفقیت سطح قند خون را فقط سه روز پس از پیوند به حالت طبیعی بازمی گرداند.

در مطالعات دیگر از سلولهای استخراج شده از مغز استخوان و چربی استفاده شده بود. این اولین بار است که از سلولهای بنیادی بند ناف استفاده می گردد و نتایج عالی را به همراه داشته است.

این تحقیق در ژورنال Science Translational Medicine منتشر گردید.

پرفسور Shareen Forbes، استاد پزشکی دیابت در دانشگاه ادینبورگ و پزشک ارشد در برنامه ی پیوند جزایر در اسکاتلند، گفت: اگر این تحقیق در انسان موفقیت آمیز باشد، می توانیم با استفاده از این روش ترکیبی پیوند، تعداد جزایر مورد نیاز برای کنترل میزان قند خون را کاهش دهیم. این بدان معنی است که افراد بیشتری که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند می توانند با پیوند جزایر تحت درمان قرار گیرند، ضمن این زمان انتظار برای دریافت پیوند نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت.

پرفسور John Campbell، استاد و مدیر بخش بافت، سلول و درمانهای پیشرفته در سرویس انتقال خون اسکاتلند گفت: به تحقیقات گسترده تری برای اطمینان از ایمنی طولانی مدت استفاده از این نوع سلولهای استروما در این تنظیمات، قبل از شروع آزمایشات بالینی در انسان نیاز داریم.

دکتر الیزابت روبرتسون، مدیر تحقیقات دیابت انگلستان می گوید: پیوندهای جزایر برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از هیپوگلایسمی خود باخبر نمی شوند، تغییر دهنده ی زندگی بوده است، اما در حال حاضر پانکراس های اهدایی کافی وجود ندارد و خود این روش هنوز هم به اندازه ی ممکن موثر نیست. تحقیقات دانشگاه ادینبورگ یک قدم امیدوارکننده به جلو است، و ما امیدواریم که این امر منجر به پیوند مؤثرتر و گسترده تر جزایر در آینده شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-cell-diabetes-treatment.html